dinsdag 28 februari 2012

EEN SECULIERE TIJD


Ik meen in 2010 verscheen het vuistdikke boek "Een seculiere tijd"  van de Canadese filosoof Charles Taylor, in vertaling. Seculier = wereldlijk, niet geestelijk. Het boek gaat dan ook, ruim elfhonderd bladzijden lang, over geloof en ongeloof, en over de teruggang van het geloof in God, in het westen. We leven in een seculiere tijd, daar is iedereen in het westen het wel over eens, zo begint Charles Taylor zijn boek. Hij vraagt zich af hoe het komt dat het in bijvoorbeeld het jaar 1500 vrijwel onmogelijk was niet in God te geloven, terwijl velen van ons dat niet alleen eenvoudig vinden , maar zelfs onvermijdelijk. Een niet erg bevredigend antwoord is:  Omdat in de het jaar 1500, de zestiende eeuw, iedereen geloofde en er waren nog geen straffeloze alternatieven beschikbaar,
Zijn er dan nu alternatieven beschikbaar? Ja, in ieder geval straffeloze. De westerse mens is in elk geval beter geïnformeerd over alternatieve godsdiensten zoals Boeddhisme, Taoïsme, Confucianisme, om maar enkelen te noemen. Dan speelt de humanisering van de godsdienst een rol; velen vinden het geloof en zeker  de kerkgang minder belangrijk  als wel de praktische liefde tot de medemens.
Wat maakt het geloven in onze tijd zo moeilijk ? Volgens Taylor:
- Er is geen zichtbaar geloofsleven in onze cultuur.
- De voortschrijdende wetenschap zet de mensen aan het denken.
-Er is te veel onrecht in de wereld.
Afgelopen zondagmorgen sprak in het boekenprogramma van de VPRO Wim Brands met de historicus  en journalist Jos Palm over zijn boek "Moederkerk" waarin Palm in een persoonlijk geschiedenisverhaal wat hij noemt  'de ondergang van het Nederlandse katholicisme' schetst.
De gebeurtenissen in jeugdhuizen spelen hierin volgens hem een belangrijke rol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten